Baanverlies staat in de top 5 van ingrijpende gebeurtenissen en kan leiden tot gecompliceerde rouwreacties.
Stel je voor dat je cliënten zelfs jaren na hun baanverlies bij elke confrontatie nog steeds geëmotioneerd raken. Bijvoorbeeld tijdens sollicitatiegesprekken of op de werkvloer. Ze kunnen maar niet bevatten dat hen dit is overkomen. Hun vertrouwen in zichzelf, anderen en de wereld brokkelt steeds verder af, en het voelt alsof ze een deel van zichzelf zijn kwijtgeraakt. Dit zijn tekenen van gecompliceerde rouw. Als je deze rouwreacties niet tijdig herkent en aanpakt, kunnen ze leiden tot angst- en depressieve klachten en de zoektocht naar werk aanzienlijk belemmeren. Hoe kun je immers dan nog de beste versie van jezelf laten zien?
Dit boek biedt professionals essentiële inzichten over rouwen om baanverlies. Je leert gecompliceerde rouwreacties herkennen, krijgt inzicht in risicofactoren en ontdekt welke interventies echt werken. Zo boeken jouw cliënten sneller vooruitgang in hun re-integratietraject.
- meer erkenning en herkenning voor gecompliceerde rouwreacties na baanverlies
- herkennen en erkennen daarvan helpt bij een duurzamer re-integratietraject
- gebaseerd op jarenlange praktijkervaring en wetenschappelijk onderzoek
Wat anderen zeggen
Heb je ‘Van de baan’ gelezen?
Deel hier jouw ervaring.
Zo kunnen we samen zorgen dat er meer erkenning en herkenning voor rouwen om baanverlies en rouw binnen Spoor 2 komt.
Gerelateerde boeken
Ervaar de kracht van veerkracht en vergroot deze bij je coachees met inzichten uit de positieve psychologie.
Coaches zijn over het algemeen gefocust op het oplossen van problemen. Er zijn echter goede redenen om daarnaast ook te werken aan het vergroten van de veerkracht van je cliënten. Zonder veerkracht kunnen mensen niet vooruit. Het voelen van hun veerkracht geeft ze de moed om een probleem onder ogen te zien en er stappen in te nemen.
Dit boek laat je zien welke gereedschappen je als coach kunt inzetten om de veerkracht van je cliënten te doen groeien. Het geeft inzicht in verschillende theorieën, gevestigde en relatief nieuwe, over veerkracht, geluk en welbevinden.
Daarnaast biedt Hoe we tegen een stootje kunnen een gedegen overzicht over het vakgebied van de positieve psychologie. Elk hoofdstuk bespreekt een probleem dat je in je coachpraktijk kunt tegenkomen en laat zien wat de positieve psychologie kan bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Met de diverse oefeningen in het boek help je je cliënten hun toekomst op een positieve manier tegemoet te treden.
Solliciteren: nu zichtbaar, straks nieuw werk
De manier waarop je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek verandert waar we bij staan.
– Hoe vind je tegenwoordig nieuw werk?
– Hoe zorg je ervoor dat jouw toekomstige werkgever niet om jou heen kan?
– Hoe compleet en krachtig is jouw cv?
– Hoe gebruik je video optimaal?
– Hoe bouw je een netwerk op dat voor je werkt?
Hoe zorg je ervoor dat je eigen online zichtbaarheid altijd aantrekkelijk en uitnodigend is?
Simpel! Je wendt je tot Nederlands grootste autoriteit op het gebied van solliciteren: Aaltje Vincent. Met haar Jobmarketing 3.0 op zak kun je zelfstandig vorm geven aan je eigen loopbaan en de volgende stap zetten. Of je nu direct of later je ideale baan voorbij ziet komen, jij bent op elk moment voorbereid.
Klaar voor de start? Aan de slag!
Na 33 jaar werd Annick Ruyts ontslagen.
Dat kwam aan, want veel meer dan we vermoeden is ons werk een deel van onze identiteit. Dit boek vertelt niet enkel het verhaal van Annick, het kaart aan dat we allen op een heel onbeholpen manier omgaan met ontslag. ‘Er is geen goede manier om iemand te ontslaan,’ kreeg de auteur achteraf te horen. Maar daar is ze het niet mee eens. Er moeten manieren zijn die ons helpen om de bittere pil te slikken.
In dit boek onderzoekt Annick het rouwproces dat gepaard gaat met het verlies van werk en vindt ze antwoorden op de vraag waarom mensen er soms zo ontzettend onder lijden – ook al lopen er veel andere zaken wel goed in hun leven. Dit boek wil mensen die met ontslag te maken hebben een stem geven. Het wil werkgevers tips geven om dat laatste gesprek aan te gaan.
Samen met lotgenoten, werkgevers en experten gaat Annick op zoek naar een manier om ontslag menselijker te maken, om oprecht te bedanken voor bewezen diensten.